Projects by the students of the
Bachelor Major in Art, Major in Design,
and the Master in Eco-Social Design

AMBA ARADAM

Supervisor/s
Study Programmes

BA Major Art – Graduation Project

Session

2020.1

The Italian colonial past is an obscure and unspoken part of the national history. The widespread disinformation and the poor education of the Italian population has shaped a fragmented memory of this past, while the absence of mainstream public discussions around the topic is allowing it to fall into oblivion. However, the colonial past lives on silently in different forms in the Italian culture, especially through language, even if always completely detached from its origins. Dealing with the private archival material of the Angolini family, produced during the years spent in the “Africa Orientale Italiana”, the discussion around the topic goes from the specific to the general. In the presentation space, the spectator is confronted with three works, both independent and interconnected, the translations of the focal points that surfaced from the theoretical research: the manipulation of the narrative, the fragmentation and oblivion of memory and, last but not least, the relation between past and present. Finally, the project aims to start a comprehensive discussion in the hope to raise a wider awareness of the unspoken.

 

Il passato coloniale italiano è una parte oscura e taciuta della storia nazionale. La diffusa disinformazione e la scarsa istruzione della popolazione italiana ha creato una memoria frammentata di questo passato, mentre l’assenza di discussione pubblica sull’argomento sta permettendo la sua caduta nell’oblio. Ciononostante il passato coloniale continua a essere presente in modo silenzioso e sotto diverse forme nella società contemporanea, specialmente nel linguaggio, rimanendo tuttavia completamente separato dall’origine. Lavorando con il materiale dell’archivio privato della famiglia Angolini prodotto durante gli anni passati nell’Africa Orientale Italiana (AOI), la discussione sull’argomento passa dallo specifico al generale. Nello spazio di presentazione, lo spettatore è messo a confronto con tre lavori, sia indipendenti che interconnessi tra di loro, traduzioni dei punti focali emersi dalla ricerca teorica: la manipolazione della narrativa, la frammentazione e oblio della memoria ed infine la relazione tra passato e presente. Il progetto punta a dare il via a una discussione su argomenti taciuti nella speranza di una coscienza più ampia.