Dall’altra parte
BA Major Design – Graduation Project
2020.1
When we talk about creative work, it is hard to agree upon its value. It concerns immaterial work, thus it is not measurable in an objective and unambiguous way. The main consequence is the devaluation of creative people, who are little recognized on a social and economic level. At the same time, this can cause misunderstandings and sometimes relationship problems also with clients. To deal with this situation, on the one hand it is necessary to train the latter so that they can understand the nature of the process used in the fulfilment of their requests, on the other hand the designers must ensure that a new attitude and understanding can be developed towards creative work. My project aims at filling in this gap between creative and non-creative, creating mediation, by telling, through a graphic novel, the story of a design project. It presents the point of view of a designer and of their client, but clearly separate. The two objectives are: to give an explanation of what creative work is through an example, and to create a common ground between these figures that can be the basis for renewed communication and understanding.
Quando si parla di lavoro creativo, è difficile stabilire il suo valore. Trattandosi di lavoro immateriale, esso non è misurabile in modo oggettivo e univoco: la conseguenza principale è la svalorizzazione della figura del creativo, che a livello sociale ed economico viene poco riconosciuta. Ciò causa allo stesso tempo svariate incomprensioni e talvolta problemi relazionali anche con i clienti. Per fronteggiare questa situazione, da un lato è necessario formare questi ultimi affinché possano comprendere la natura del processo impiegato nella realizzazione delle loro richieste, dall’altro i designer devono fare in modo che si possa sviluppare una nuova attitudine e comprensione verso il lavoro creativo. Il mio progetto vuole inserirsi in questo gap tra creativi e non creativi, creando una mediazione, raccontando, per mezzo di una graphic novel, la storia di un progetto di design. Essa presenta il punto di vista di un designer e di un suo cliente, ma nettamente separati. Gli obiettivi sono due: dare una spiegazione, tramite un esempio, di cosa sia il lavoro creativo, e creare un terreno comune tra queste figure che possa essere la base per una rinnovata comunicazione e comprensione.