Projects by the students of the
Bachelor Major in Art, Major in Design,
and the Master in Eco-Social Design

Profiling Eye. Subject construction in the profiling process

Student
Study Programmes

BA Major Design – Graduation Project

Session

2020.1

This thesis concerns the construction of the subject in the online profiling process — namely, of data appropriation and analysis mechanisms, which is followed by the assignation of a profile (or algorithmic identity) with the aim of predicting and influencing a user’s behaviour. Since this technology contributes to the creation of a future based on classifications of data taken from the past—which reflect existing values and prejudices in society—these operations can clash with the psychological or political bases of individual self-determination. Problems therefore arise, such as the lack of transparency regarding the workings and effects of these processes, as well as the role played by the designer in their creation. The final thesis project is a video installation based on the interaction and mutual influence between two screens, which play on the changes of the user categorisation and navigation paths related to the analysis of data production.
My aim is not to solve the identified criticalities, but rather to represent them and make them visible towards their redefinition.

 

Questa tesi riguarda la costruzione del soggetto nel processo di profiling online, ovvero dei meccanismi di appropriazione e analisi dei dati, ai quali seguono l’assegnazione di un profilo, ovvero di un’identità algoritmica, con l’obiettivo di predire e influenzare i comportamenti dell’utente. Le operazioni appena descritte possono andare a contrapporsi con le basi psicologiche e politiche dell’autodeterminazione dell’individuo, dal momento che questa tecnologia favorisce la creazione di un futuro basato su classificazioni di dati del passato, riflettendo valori e pregiudizi già presenti nella società.
Emergono quindi delle problematiche, come la scarsa trasparenza sul funzionamento e sugli effetti di questi processi e del ruolo esercitato dal designer nella loro creazione.
Il progetto finale, nella forma di una video installazione, si basa sull’interazione e l’influenza reciproca tra due schermi, che giocano sui cambiamenti di categorizzazione e di percorsi di navigazione dell’utente, in relazione all’analisi dei dati da questi prodotti.
Il mio fine non è quello di risolvere le criticità individuate, ma piuttosto di rappresentarle e renderle visibili verso una loro ridefinizione.