Riquadro – l’unione tra manualità e digitalizzazione
BA Major Design – Graduation Project
2019.3
This thesis stems from the evolution of the figure of the craftsman over time, focusing on the differences and the similarities between traditional and digital craftsmanship.
With the introduction of new technologies for production, makers have become the protagonists of the new craft: considered the craftsmen 2.0 for their digital skills, they create products with much fewer limitations but by losing some essential features of the artisanal workshop.
Riquadro is the result of this research, and consists of a kit designed to combine, both in a metaphorical and a practical sense, the artisanal manual tradition with the productive and creative freedom of digitalization through an object that is part of my personal approach to crafts: the picture frame.
The kit consists of small wooden rods designed to be joined together through 3D-printed joints and that can be combined depending on personal taste. The idea is to expand the project through the open source distribution of 3D printing files, with the opportunity, for the user, to reproduce other joints at a Fablab, thus increasing the variety of elements customizable for their own frames.
Creative freedom and the re-appropriation of a dexterity that is being lost are the principles on which the Riquadro kit is based and that make it a product that invites users to get back in touch with manual skills without giving up the use of new technologies.
Questa tesi prende le mosse dall’evoluzione della figura dell’artigiano nel tempo, focalizzandosi sulle divergenze e sulle analogie tra artigianato tradizionale e digitale.
Con l’introduzione di nuove tecnologie per la produzione, i maker diventano i protagonisti del nuovo artigianato: considerati gli artigiani 2.0 per le loro competenze digitali, creano dei prodotti con molte meno limitazioni, ma perdendo alcuni caratteri essenziali del lavoro artigianale di bottega.
Risultato di questa ricerca è Riquadro, un kit progettato per unire, sia in senso metaforico che pratico, la tradizione manuale artigianale con la libertà produttiva e creativa della digitalizzazione; tutto questo attraverso un oggetto che fa parte del mio personale avvicinamento all’artigianato: la cornice.
Il kit è composto da piccole aste di legno progettate per poter essere unite tra loro attraverso dei giunti stampati in 3D e combinabili secondo il proprio gusto. L’idea è poi quella di poter espandere il progetto tramite la distribuzione open source dei file di stampa 3D, con l’opportunità, per il fruitore, di riprodurre altri giunti presso un Fablab, aumentando così gli elementi personalizzabili per la propria cornice.
La libertà creativa e la riappropriazione di una manualità che si va perdendo, sono i principi su cui si fonda Riquadro e che lo rendono un prodotto che invita a rientrare in contatto con la manualità senza rinunciare all’uso delle nuove tecnologie.